El president Galmés dona a conèixer el Pla de carreteres de Mallorca al Cercle Financer de Balears
(20/11/2024)
- Comunicació i Premsa
Durant la conferència, el president del Consell ha afirmat que “Mallorca es troba en ple procés de canvi i transformació en matèria de mobilitat amb un pla sense precedents, després d’anys d’abandonament i paràlisi”
El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, ha impartit aquest dimecres una conferència sobre el Pla de Carreteres de Mallorca al Cercle Financer de Balears. Llorenç Galmés ha explicat detalladament davant de més de cent assistents el projecte integral d’infraestructures sense precedents que està impulsant la institució insular a Mallorca per augmentar la seguretat, millorar la fluïdesa i avançar cap a un model més sostenible. En aquest sentit, el president Galmés ha afirmat que “a Mallorca ens trobem en ple procés de canvi i transformació en matèria de mobilitat,desprésd’anys d’abandonament i paràlisi”. De fet, ha assenyalat que “les retencions són un dels principals problemes que sofrim tots els ciutadans d’aquesta illa: minven la nostra qualitat de vida i també, per descomptat, la nostra competitivitat, ja que tenen un impacte directe i negatiu a l’economia de Mallorca”. Per aquest motiu, ha dit, “el Consell de Mallorca fa feina de forma intensa des del primer minut per acabar amb els embossos”.
Durant la conferència, el president Galmés ha explicat les fites aconseguides com l’eliminació dels 80 quilòmetres per hora a la Via de Cintura. També ha detallat el Pla d’Accessos a Palma que ha posat en marxa el Consell de Mallorca. “Es tracta d’un pla ambiciós amb una inversió molt potent de 164 milions d’euros que preveu 13 actuacions, sense consum de territori, que pretenen reduir les retencions que es produeixen per entrar i sortir de l’àrea metropolitana de Palma”, segons ha dit Galmés. El president del Consell de Mallorca ha afirmat que tres actuacions del Pla d’Accessos ja estan acabades: la millora de l’accés de Can Valero des de la Via de Cintura, l’accés al Camí de Jesús i la construcció d’un carril addicional d’enllaç amb l’aeroport sortida autopista i la Platja de Palma. També ha concretat que en aquests moments s’estan executant les obres de millora d’accés a la Via de Cintura des de l’autopista de l’aeroport, que preveu la construcció d’un tercer carril sota la rotonda de Can Blau i un quart carril de 800 metres a l’autopista MA-19 aprofitant la mitjana. Actualment, la institució insular també està duent a terme els treballs de reforç de ferm de la Via de Cintura, així com la millora dels accessos a l’enllaç de Son Hugo i la construcció d’un carril addicional a la Via de Cintura entre l’autopista d’Inca i la carretera de Valldemossa. Unes actuacions que, segons el president del Consell, “ja estan donant resultats”.
Així mateix, Llorenç Galmés ha destacat que el Tram I del segon cinturó de Palma serà “l’única gran infraestructura que durem a terme aquesta legislatura i que suposarà una inversió de 110 milions d’euros”. Un projecte que, segons Galmés, és “fonamental per descongestionar la Via de Cintura i que promou la mobilitat sostenible perquè preveu la construcció de vials cívics i d’un aparcament dissuasiu de 500 places”.
La seguretat i la qualitat de vida dels ciutadans de Mallorca són la prioritat de la institució insular. Així ho ha subratllat el president Galmés qui ha recordat que s’han invertit 20 milions d’euros per reforçar el ferm i eliminar una trentena de punts negres de la xarxa viària secundària. També ha indicat les futures obres de millora que es faran a les carreteres de Bunyola – Alaró, Santa Margalida – Can Picafort, Peguera – Andratx, Santa Margalida – Llubí, Alcúdia – Port de Pollença, i Lluc – Sa Calobra, entre d’altres. A més, ha destacat que en aquesta legislatura s’ha impulsat la construcció de variants reivindicades a molts municipis com la d’Artà, la de s’Alqueria Blanca, i la carretera de Llucmajor a Algaida, i que estan en fase d’estudi les de Campanet i Sencelles.
D’altra banda, el president del Consell de Mallorca ha defensat l’aposta decidida per la mobilitat sostenible que s’està fent en aquest mandat. “Davant el repte de mobilitat al qual ens enfrontam a Mallorca, la mobilitat sostenible és, sens dubte, part de la solució. Fomentant el transport públic i altres alternatives al vehicle privat, es redueix la congestió viària i protegim del medi ambient”, ha assegurat Galmés durant la seva intervenció. En aquesta línia, ha explicat el Pla de Vials Cívics dotat amb 45 milions d’euros i que suposarà la construcció de 60 quilòmetres de vials per a vianants i bicicletes que uniran diferents pobles de l’illa. També el Pla d’aparcaments dissuasius de prop de 40 milions d’euros i més de 7.000 places per fomentar l’ús del transport públic.
A més de la inversió per renovar o construir noves infraestructures necessàries, Galmés ha explicat que el Consell de Mallorca fa feina per impulsar les conclusions de l’estudi de càrrega de les carreteres: regular l’entrada de vehicles a l’illa prioritzant els residents, limitar el nombre màxim de cotxes de lloguer i implantar una taxa de cotxes que no tributin a les Balears.
En darrer lloc, ha apuntat que “per millorar la mobilitat de l’illa necessitam un transport públic de qualitat que sigui una alternativa real al vehicle privat”. Durant la conferència, el president del Consell de Mallorca ha celebrat la injecció de 150 milions d’euros per reforçar el TIB i l’anunci del futur tren a Llucmajor, passant per l’aeroport, per part del Govern.
Millora del finançament
El president del Consell de Mallorca ha reiterat que la institució necessita més finançament per poder dur terme el Pla de carreteres per millorar la mobilitat de l’illa. Galmés ha tornat a reclamar al Govern Central els 230 milions d’euros del Conveni de Carreteres. “És un greuge comparatiu que Mallorca no rebi ni un euro per part de l’Estat per finançar infraestructures, mentre que destina 6.000 milions d’euros per Rodalies a Catalunya. Aquest desequilibri ens deixa en una posició desfavorable respecte a altres territoris del país i és més flagrant encara quan l’Estat té l’obligació de compensar els costos que comporta la insularitat”, ha dit el president.
Per contra, s’ha mostrat satisfet per la transferència extraordinària de 30 milions d’euros per part del Govern de les Illes Balears per finançar inversions en carreteres que s’executaran l’any 2025. “Davant la desídia de Pedro Sànchez, comptam amb el suport del Govern de Marga Prohens que escolta i atén les necessitats del poble de Mallorca”, ha conclòs el president del Consell de Mallorca.