Consell de Mallorca - Favicon

CA

Webs d'interès

Notícies

El Consell de Mallorca proposa als grups polítics reclamar a l’Estat els 230 milions del conveni de carreteres per finançar 19 obres de millora

El Consell de Mallorca proposa als grups polítics reclamar a l’Estat els 230 milions del conveni de carreteres per finançar 19 obres de millora

(04/11/2025)

  • Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, s’ha reunit avui amb representants de les formacions polítiques per fer un front comú i aconseguir els fons del Govern de l’Estat que quedaren pendents amb la liquidació del conveni

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, ha estes la mà als representants de totes les formacions polítiques per fer un front comú que reclami a l’Estat els 230 milions d’euros del conveni de carreteres. Doblers que quedaren pendents després de la liquidació de l’acord amb Madrid. Uns fons que corresponen a Mallorca i es volen invertir en 19 projectes d’infraestructures viàries i de mobilitat sostenible. A l’acte, també hi era present el director Insular d’Infraestructures i ITV, Rafel Gelabert. 


Entre els projectes que es volen fer amb aquesta inversió hi podem trobar l’ampliació d’un carril a la via de cintura des de l’accés a l’autopista d’Inca fins a l’accés a la carretera de Valldemossa, les variants d’Inca, Artà i Campanet, i la ronda de Sencelles entre d’altres. Així hi tot, Rubio ha explicat que «les obres no estan paralitzades, si els doblers de l’Estat no arriben a temps es faran amb fons propis del Consell per ordre de prioritat». 


A banda dels 230 milions que es reclamen, el Consell té diverses línies de finançament que permeten anar avançant projectes i que han pagat obres que ja estan finalitzades: els 45 milions del Pla de vials cívics, els 30 milions per construir aparcaments dissuasius o els 160 milions del Pla d’accessos a Palma. Si s’aconseguís els doblers que deu l’Estat els imports actualitzats de totes les actuacions programades per millorar les vies poden superar els 300 milions d’euros.


L’objectiu és millorar la xarxa viària de l’illa sense consum de territori, garantir la fluïdesa del trànsit, la modernització de les infraestructures i la seguretat dels usuaris. D’aquesta manera es fa una inversió en la modernització i millora de la seguretat de les carreteres, com ja fa el Consell amb el Pla d’accessos a Palma fent un esforç amb recursos propis. 


De fet, el conseller afirma que «els ciutadans pateixen un greuge comparatiu amb les inversions en matèria d’infraestructures que reben altres comunitats autònomes. És el cas dels 6.000 milions que Madrid inverteix amb els trens de rodalies de Catalunya, en comparació amb els 230 milions d’euros que reclama Mallorca i que el Govern d’Espanya es nega a donar».


CRONOLOGIA DEL CONVENI DE CARRETERES


El Govern central i la institució insular varen signar el conveni de carreteres l’any 2007. Després d’algunes modificacions, el 14 de desembre del 2021, l’anterior equip de govern del Consell va acordar liquidar la part que s’havia executat fins al 2 d’octubre del 2020 i va quedar un import de 228,5 milions d’euros pendent d’abonar. 


El març del 2023, el Govern central va tancar la porta a negociar els convenis de carreteres amb els consells insulars de les Illes Balears, assenyalant que aquestes inversions han d’anar a càrrec del factor d’insularitat del règim especial de les Balears. En una carta enviada al ministre de Transports, Óscar Puente, el president de Consell, Llorenç Galmés, va expressar la seva disconformitat amb la resposta del Govern central, explicant que «la dotació del factor d’insularitat ha de servir per  finançar inversions públiques noves per part de l’executiu central a les Balears i així compensar els desavantatges de la insularitat, però mai per incloure les quantitats pendents dels convenis de carreteres». 


El febrer del 2025, el president Galmés es va reunir amb els senadors i diputats de Mallorca i els va demanar fer un front comú, al marge dels colors polítics, en favor de la ciutadania illenca. Durant la reunió es va acordar, entre totes les formacions polítiques, impulsar iniciatives, primer en el Consell i després en el Congrés i en el Senat, perquè a Mallorca arribin les inversions estatals necessàries per millorar les infraestructures.


També s’ha de recordar que el Govern de les Illes Balears ha enviat al Consell de Mallorca 30 milions d’euros procedents del fons d’insularitat perquè la institució pugui dur endavant els seus projectes. No obstant això, aquests doblers són insuficients per poder millorar la xarxa viària de Mallorca, segons ha explicat el conseller Rubio. 

LLISTA COMPLETA D’OBRES I PROJECTES FINANÇATS AMB ELS 230 MILIONS


•    Ampliació d’un carril dins la via de cintura (Ma-20) amb la autopista de Inca (Ma-13) fins a la carretera de Valldemossa (Ma-1110)
•    Connexió via de cintura amb el carrer d’Alfons el Magnànim
•    Passarel·les per a vianants a la via de cintura i l’autopista de Llucmajor
•    Millora de l’enllaç amb cala Major. Carretera Andratx amb via de Cintura
•    Variant s'Alqueria Blanca
•    Variant Nord d’Artà
•    Variant d’Inca
•    Variant de Campanet
•    Millora Ma-5010. Llucmajor – Algaida
•    Millora Ma-3440. Llubí - Santa Margalida
•    Millora d’accessos a les urbanitzacions de Llucmajor a la Ma-6014: Las Palmeras, Maioris, Puig d’en Ros i Sa Torre
•    Millora Ma-1140. Palmanyola - S'Esgleieta
•    Millora Ma-5100. Porreres – Felanitx
•    Millora Ma-6040. Campos - Colònia de Sant Jordi
•    Rotondes Manacor. Centre Internacional Rafa Nadal i Torre Enagistes
•    Rotondes Pollença. Polígon i Accés a Cala Sant Vicenç
•    Ronda de Sencelles
•    Reparació fals túnel Sa Mola i millora d’instal·lacions
•    Monitorització de la capacitat d’estacionament en aparcaments públics