El pla d'acció 2026 de la Fundació Turisme Responsable Mallorca permetrà consolidar un model turístic basat en dades i responsabilitat
(03/12/2025)
- Departament de Turisme
El pla contempla l'assistència a 11 fires turístiques, el mateix número que en 2025, i l'objectiu és incrementar la conscienciació en favor d'un turisme responsable i orientar la demanda cap a un consum més respectuós i sostenible
La Fundació Turisme Responsable de Mallorca (FTRM) ha presentat el seu Pla Estratègic 2026, un document que continua amb el canvi de paradigma aplicat en la gestió turística de l'illa i que consolida el pas cap a un model basat en la sostenibilitat, la corresponsabilitat i la presa de decisions fonamentades en dades reals i verificables.
Durant la presentació del Pla d'Acció 2026, el conseller de Turisme, José Marcial Rodríguez, ha subratllat “la necessitat urgent de treballar amb informació precisa”. En aquest sentit, “la falta de microsegmentació i l'absència d'indicadors clau dificulten una lectura rigorosa del fenomen turístic, generant un debat públic que sovint es recolza més en percepcions que en evidències”.
Per tot això, amb aquest nou pla, “la Fundació persegueix incrementar la conscienciació en favor d'un turisme responsable, augmentar el valor afegit i orientar la demanda cap a un consum més respectuós i sostenible, en harmonia amb la capacitat del territori i el benestar de la població resident”.
Tres unitats estratègiques per a transformar el model turístic
1. Unitat d'Intel·ligència i Monitoratge
És el pilar tècnic de la Fundació i responsable de dotar al destí d'un sistema robust d'anàlisi i coneixement. En 2026 continuarà executant-se l'Observatori de Turisme Sostenible, que integra projectes clau com el Sistema d'Intel·ligència Turística, els estudis de satisfacció del resident, el bróker de dades i el nou subprojecte UFATS, que servirà per a conèixer millor l'oferta turística de Mallorca.
A més, la unitat iniciarà la implementació de Mallorca PID (4,8 M€), projecte de digitalització avançada que permetrà construir un ecosistema interoperable de dades per a administracions i empreses, per a disposar en temps real d'informació turística clau per a Mallorca.
2. Unitat de Conscienciació
Un canvi estructural per a un nou paradigma
En 2025, la FTRM va dur a terme una profunda reestructuració orgànica per a reforçar la seva capacitat operativa, tècnica i estratègica. Aquest procés va permetre evolucionar d'un model tradicional de Destination Management Organization (DMO) a un de Destination Stewardship Organization (DSO), centrat en la custòdia activa del territori i en l'equilibri entre recursos, residents i visitants.
Aquest canvi va venir acompanyat per la presentació de Ca Nostra, la nova marca que simbolitza el reposicionament del destí. Ca Nostra transmet la idea d'una Mallorca que no sols es visita, sinó que també es viu, es cuida i es preserva.
La Unitat de Conscienciació centra el seu treball en el desenvolupament de campanyes alineades amb el model de turisme responsable. Per a 2026, desplegarà una estratègia publicitària amb l'objectiu de promoure una convivència equilibrada entre residents i visitants.
3. Unitat de Col·laboració
La Unitat de Col·laboració és el vincle operatiu entre la FTRM i el sector turístic, gestionant aliances, licitacions, patrocinis i subvencions clau, amb l'objectiu de dinamitzar el teixit empresarial de Mallorca i impulsar activitats no sols per a turistes sinó també per als residents. Paral·lelament, gestionarà la participació en grans fires com FITUR, ITB, WTM o Madrid Fusió. En total, el pla contempla l'assistència a 11 fires turístiques, el mateix número que en 2025.
Un pressupost per a transformar el destí
La Fundació Mallorca Turisme Responsable (FMTR) tindrà un pressupost de 8,4 milions d'euros, la qual cosa suposa un increment del 6,5% respecte als 7,8 milions de 2025. A més, la FMTR està a l'espera de rebre 5 milions d'euros procedents del ITS, que es destinessin a campanyes de conscienciació i sensibilització, i comptarà també amb 4,8 milions d'euros procedents de Segittur per a desenvolupar la Mallorca PID (Plataforma d'Intel·ligència de Destí), un projecte que situarà a l'illa a l'avantguarda en la presa de decisions basades en intel·ligència artificial i dades turístiques. D'aquesta manera, quan arribin tots els fons, laFMTR acabarà disposant en 2026 de 17,83 milions d'euros.
Vídeo amb declaracions del conseller José Marcial Rodríguez. https://we.tl/t-17gaImLky5

